Vyberte motorizaci pro ŠKODA - SCALA (NW1)
- ObsahVýkon kW/HPPočet válců/ventilůVe výrobě
- 999 ccm370 kW / 95 HP3 / 1202.2019 -
- 999 ccm381 kW / 110 HP3 / 1208.2020 -
- 999 ccm385 kW / 116 HP3 / 1202.2019 -
- 1495 ccm3110 kW / 150 HP4 / 1602.2019 -
- 1598 ccm370 kW / 95 HP4 / 1609.2019 -
- 1598 ccm385 kW / 116 HP4 / 1602.2019 -
- 999 ccm366 kW / 90 HP3 / 1211.2019 -
Škoda SCALA (NW1): moderní hatchback s překvapivě prostorným interiérem a několika známými slabinami
Škoda SCALA, typové označení NW1, je kompaktní 5dveřový hatchback, který vstoupil na trh v roce 2019 jako nástupce Rapidu Spaceback. Postavena na platformě MQB A0, sdílí techniku s modelem Volkswagen Polo, ale velikostí a prostorem se přibližuje spíš k Octavii. SCALA zaujala designem, moderní výbavou a atraktivní cenou – a stala se oblíbenou volbou pro městské i příměstské uživatele.
Základní charakteristika modelu SCALA (NW1):
Karoserie: 5dveřový hatchback
Motory: benzínové (1.0 TSI, 1.5 TSI), naftové (1.6 TDI), později mild-hybrid 1.0 eTSI
Převodovky: 5/6stupňová manuální, 7stupňová DSG
Platforma: MQB A0
Pohon: přední
Objem kufru: 467 l / až 1 410 l po sklopení sedadel
Výhody Škody SCALA (NW1)
Velmi dobrý poměr velikosti a vnitřního prostoru – jeden z nejprostornějších hatchbacků
Nízká hmotnost a úsporné motory – ideální pro městský a příměstský provoz
Moderní interiér – digitální přístrojový štít, infotainment 8"–9,2", konektivita
Dobrá antikorozní ochrana (pozinkovaná karoserie)
Relativně levné servisní náklady a dostupné náhradní díly
Slabiny a časté poruchy Škoda SCALA (NW1)
I přes moderní techniku má SCALA své dětské nemoci – zejména v oblasti motorů TSI, DSG převodovky a komfortní elektroniky.
1. Motory a jejich problémy
1.0 TSI (70–85 kW):
Cukání při akceleraci – často vadný válec nebo cívka
Spotřeba oleje (u některých kusů po 80–100 tis. km)
Problémy s EGR ventilem a čidly teploty výfukových plynů
Zvuk „cvakání“ při studeném startu – přirozený, ale může zesilovat
1.5 TSI ACT (110 kW):
Cukání při nízkém zatížení – deaktivace válců (ACT)
Pomáhá aktualizace softwaru ECU
U některých vozů vyšší spotřeba oleje a pískání turba
1.6 TDI (85 kW):
Problémy s DPF při krátkých trasách
Úniky oleje z turba, občas hlučný chod při studeném startu
Potřeba pravidelné regenerace filtru pevných částic
Doporučení: pravidelná výměna oleje (VW 508.00), regenerace DPF, kontrola aktualizací SW, používání kvalitního paliva
2. Převodovky
7stupňová DSG (DQ200):
Problémy se spojkami – cukání, škubání při rozjezdu
Opotřebení mechatroniky – chyba převodovky, přechod do nouzového režimu
Přehřívání při častých jízdách ve městě
Řešení: výměna oleje (i u suché spojky), softwarová aktualizace, repase mechatroniky
Manuální převodovky:
Poměrně bezproblémové, ale u 5stupňové kratší převody při vyšších rychlostech
3. Elektronika a výbava
Výpadky infotainmentu Amundsen/Bolero – zamrzání, restarty, nefunkční Bluetooth
Čidla deště a světel – nesprávné spínání, vadné relé nebo senzory
Závady parkovacích senzorů – hlavně v zimě (vlhkost, sůl)
Nestabilní připojení Apple CarPlay / Android Auto
Řešení: aktualizace SW, výměna vadných senzorů, čištění kontaktů a konektorů
4. Podvozek a provozní nedostatky
Příliš měkké tlumiče u nižších výbav – horší stabilita při vyšší rychlosti
Rychlé opotřebení zadních brzd (kotouče i destičky)
Slabší účinek topení při nízkých teplotách u motoru 1.0 TSI
Doporučené díly: ATE, Lemförder, Meyle, TRW
Shrnutí
Škoda SCALA (NW1) je povedený, prostorný hatchback nižší střední třídy, který vyniká nízkou spotřebou, dobrým komfortem a moderní výbavou. Slabiny najdeme hlavně u 1.5 TSI s ACT, DSG převodovky DQ200 a infotainment systémů, ale při pečlivé údržbě je SCALA skvělou volbou jak pro mladé řidiče, tak jako druhé auto do rodiny. Náhradní díly najdeš dostupné např. na Motora.cz.
