Výměna kabinového filtru, jak často by se měla provádět?
Kabinový filtr, jak název napovídá, je zodpovědný za filtrování vzduchu vstupujícího do interiéru vozu. Pohodlí cestování může záviset na jeho stavu, proto je vhodné pamatovat na pravidelné výměny.
Výměna kabinového filtru je jednou ze základních činností údržby. Je snadné na to zapomenout, protože kabinový filtr neovlivňuje motor ani chování vozu. Příliš ojedinělá výměna pylového filtru však vede k nepříjemným následkům a snižuje komfort jízdy autem. Jak vyměnit kabinový filtr a kolik kilometrů se vyplatí ujet? Vysvětlíme nejdůležitější otázky týkající se kabinového filtru.
Udržování čerstvého vzduchu v prostoru pro cestující je jedním z faktorů, které ovlivňují komfort cestování. Dlouhodobé vdechování znečištěného vzduchu může snížit koncentraci, způsobit hypoxii mozku a zvýšit pocit ospalosti. Z tohoto důvodu se nedoporučuje dlouhodobě cestovat s uzavřenou cirkulací vzduchu v autě.
Ale kde se vzduch dostane dovnitř auta, když jsou všechna okna zavřená? Jde tam přes otvory pro sání vzduchu umístěné mezi kapotou a čelním sklem, izolované od motorového prostoru. Aby se však případné nečistoty nedostaly do prostoru pro cestující, používají téměř všechna moderní auta kabinový filtr. Zkontrolujte, co je kabinový filtr, kde je instalován a jak často jej vyměňovat.
Víte, co je kabinový vzduchový filtr ?
Kabinový filtr je jedním z automobilových filtrů používaných k filtraci vzduchu vstupujícího do kabiny. Říká se mu také protipylový nebo pylový. Neměl by být zaměňován se vzduchovým filtrem umístěným v sacím potrubí. Jejich úkoly jsou úplně jiné. Vzduchový filtr kabiny není zodpovědný za vzduch vstupující do motoru a vytváření směsi paliva a vzduchu, ale za vzduch, který dýchají cestující v automobilu. Tento filtr se časem opotřebovává, a proto je tak důležité kabinový filtr pravidelně vyměňovat.
Konstrukce kabinového filtru se příliš neliší od konstrukce klasického vzduchového filtru. Jedná se o kazetu obdélníkového tvaru naplněnou skládaným filtračním materiálem. Tvar pylového filtru se liší v závislosti na modelu auta, verzi výbavy a roku, proto se vyplatí hledat díly podle VIN kódu. Největší rozdíl mezi kabinovými filtry se však týká typu kartuše. K dispozici jsou různé typy filtračních materiálů a také další vrstvy pro zachycení dalších nečistot. Základní typy kabinových filtrů jsou:
-
Jednovrstvé filtry – jedná se o nejběžnější typ kabinových filtrů. Jednovrstvý filtr je zodpovědný za filtraci nečistot s největšími frakcemi, jako je písek, listí, pyl nebo prach. Účinně čistí vzduch od nečistot větších než cca 10 μm. Pro srovnání, lidský vlas má průměr 30 až 120 μm. Jednovrstvé filtry jsou stále velmi oblíbené, ale řidiči stále častěji volí vícevrstvé náhrady s lepšími vlastnostmi.
-
Filtry s aktivním uhlím - kabinové filtry s aktivním uhlím mají kromě běžné filtrační vrstvy další uhlíkový povlak. Zodpovídá za pohlcování plynů a výfukových plynů, díky čemuž filtr efektivně zachytí ty nejmenší nečistoty. Výhody kabinového filtru s uhlíkovou vrstvou ocení především alergici a lidé cestující převážně ve městě, kde je znečištění výfukovými plyny největší. Další výhodou aktivního uhlí je pohlcování nepříjemných pachů.
-
Antibakteriální filtry - nejlepší kabinové filtry mají kromě vrstvy aktivního uhlí polyfenolový povlak. Přírodní polyfenoly mají antibakteriální a antialergické vlastnosti. Antibakteriální vrstva pomáhá bojovat proti škodlivým mikrobům a zabraňuje rozvoji patogenů uvnitř ventilačních kanálů.
Jaká jsou rizika výměny kabinového filtru příliš zřídka ?
Pravidelná výměna kabinového filtru je velmi důležitá, ale víte, jaké jsou následky zanedbání? Prvním jasně patrným příznakem je nepříjemný zápach vycházející z větracích otvorů, který však již naznačuje vážné znečištění systému. Mnoho problémů může nastat dříve, ale řidiči ne vždy vědí, že za to může opotřebovaný kabinový filtr. Výměna filtru pomáhá, ale pokud bylo hodně nečistot, může být nutné vyčistit i ventilační potrubí. Zkontrolujte, jaké jsou nejčastější důsledky příliš vzácné výměny kabinového filtru .
Vývoj patogenních mikroorganismů
Nejzávažnějším rizikem nevýměny kabinového filtru je vývoj zdraví škodlivých patogenů. Některé vám jen zhorší a způsobí bolest v krku, ale mnohé mohou vést k vážnějším onemocněním, jako je zápal plic. Vlhké podmínky ve ventilaci automobilů jsou ideálním místem pro rozvoj bakterií, virů, hub a plísní. Proto se doporučuje nejen vyměnit kabinový filtr, ale také pravidelně dezinfikovat klimatizaci auta. To lze provést např. s generátorem ozonu.
Zamlžená okna auta
První podzimní dny jsou pro mnoho řidičů návratem známého problému, tedy zamlžených oken. Zajímavé je, že vodní pára shromažďující se na oknech může souviset s opotřebením kabinového filtru. Ucpaný a špinavý kabinový filtr ztěžuje klimatizaci vysoušení vzduchu a navíc sám sbírá velké množství vlhkosti. Výsledkem je vysoká vlhkost uvnitř, která vede nejen k mlžení oken, ale také k rozvoji škodlivých mikroorganismů.
Nepříjemný zápach z ventilačních mřížek
Částečky listí a trávy na kabinovém filtru dříve nebo později začnou hnít. Charakteristický zápach hniloby a zatuchliny je znakem kontroly stavu kabinového filtru. Někdy stačí z jeho povrchu odstranit shnilé listí, ale ve většině případů to končí odstraněním plísní z klimatizace a výměnou kabinového filtru. Vyplatí se to udělat co nejdříve, než se v autě uhnízdí plísně a patogeny, například na čalounění.
Přehřátí motoru ventilátoru
Pokud je kabinový filtr zcela zanesený nečistotami, může se motor ventilátoru dokonce přehřát. Výrazně zhoršené proudění vzduchu znesnadňuje foukání ventilátoru a je třeba připomenout, že jeho motor je foukáním vzduchu chlazen. Když toto chybí, je snadné prvek poškodit. Změnu chodu dmychadla poznáte i podle neobvyklých zvuků vycházejících z ventilace auta.
Nesprávný provoz přívodu vzduchu a klimatizace
Přirozeným důsledkem příliš vzácné výměny kabinového filtru je samozřejmě porucha přívodu vzduchu. Kabinový filtr podporuje chod klimatizace a vysušuje vzduch, použitý může dokonce zvýšit vlhkost uvnitř vozu. Pokud zapnutí čelního skla způsobí ještě větší zamlžení oken, místo pomoci v boji s problémem se vyplatí zkontrolovat stav kabinového filtru. Výměnou filtru se také zlepší proudění vzduchu, a tedy i účinnost odvětrávání kabiny.
Kabinový filtr – jak často měnit ?
Zajímá vás, jak často je vhodné měnit kabinový filtr? Odborníci doporučují vyměnit filtr alespoň jednou ročně nebo každých 15 000 km. Nejlepším řešením je však výměna jednou až dvakrát ročně, zhruba každých 6 měsíců – například: před jarním opylením rostlin a před zimním obdobím, kterému předchází vlhký podzim. Je však třeba si uvědomit, že opotřebení kabinového filtru může být urychleno ztíženými podmínkami, např.:
-
jízda ve velmi prašném prostředí
-
časté stání v dopravních zácpách a jízda převážně v městském provozu
-
příjezd k nemovitosti po nezpevněné cestě
-
parkování v blízkosti staveniště nebo frekventované silnice
-
velké množství opylujících rostlin v oblasti.
Pro častější výměnu kabinového filtru 2x ročně nebo každých 10 000 km se ve většině případů rozhodují i alergici. To je důležité zejména před jarní a letní sezónou, kdy se stále více rostlin začíná pylit. První alergeny se objevují již v lednu (líska), ale nejvyšší koncentrace pylu je v červnu, červenci a začátkem srpna.
Stav kabinového filtru lze zkontrolovat jeho vyjmutím z pouzdra. Znečištění je nejsnáze vidět na jednovrstvém filtru, který má bílou nebo krémovou barvu. Filtry s aktivním uhlím jsou šedé, nezaměňujte proto jejich barvu s opotřebením. Pokud jsou však silně znečištěné, vlhké nebo plesnivé, jistě vás nepřehlédnete. Chcete-li prodloužit životnost vzduchového filtru, nezapomeňte pravidelně čistit listy před čelním sklem. Ucpaný odtok může způsobit prosakování vody do vzduchového potrubí auta.
Kabinový filtr – kde se nejčastěji instaluje?
Než popíšeme, jak nainstalovat kabinový filtr, stojí za to vysvětlit, kde jej najít. Ač se to nezdá, není lokalizace pylového filtru jednoduchá a v mnoha autech vyžaduje demontáž mnoha prvků, jako je přihrádka v palubní desce, čelní sklo, plastové zátky nebo dokonce pedál plynu. Filtr je namontován mezi kabinou cestujících a motorovým prostorem, ale může být umístěn v různých zákoutích.
V japonských autech je kabinový filtr obvykle umístěn před sedadlem spolujezdce, poblíž odkládací schránky. K filtru je nejčastěji přístup pod odkládací schránkou, ale někdy je nutné odkládací schránku vyjmout. Pak se hodí šroubovák a sada klíčů. Dalším oblíbeným umístěním kabinového vzduchového filtru je středová konzola. Filtr se pak vkládá ze strany vedle prostoru pro nohy spolujezdce. U některých modelů se ovládá zepředu a je zakrytá zástrčkou.
Evropská auta jsou trochu jiná. V jejich případě je filtr často namontován v blízkosti jímky. Přístup k němu je pak ze strany motorového prostoru, nikoli prostoru pro cestující. Filtr je ukrytý v plastové krabičce na pravé straně vozu. Ne vždy je snadno přístupná a v mnoha případech je nutné demontovat kapotu, těsnění nebo jiné prvky pod kapotou.
Největší potíže však způsobují filtry namontované v blízkosti nohou řidiče nebo na středové konzole, která je přístupná ze strany řidiče. Pak to vyžaduje nejen odšroubování plastového pláště kokpitu, ale i pedálu plynu. Podrobné informace o tom, jak vyměnit kabinový filtr, kde je jeho pouzdro a jaký filtr vybrat, najdete v návodu k obsluze vozu.
Jak vyměnit kabinový filtr ?
Postup výměny kabinového filtru není obtížný a největším problémem je obvykle jeho lokalizace a odšroubování prvků, které by mohly překážet. Dávejte pozor, abyste nerozbili plastové západky a objímky - v autě starém několik let se mohou snadno rozpadnout. Také se ujistěte, že není nutné odpojovat kabelové svazky, protože jejich vytahování dá spoustu práce.
Až se vám podaří dostat ke kabinovému filtru, vyjměte použitou kazetu. Na podlahu pravděpodobně spadne hodně nečistot, proto si hned připravte vysavač se štěrbinovou hubicí . Poslouží také k čištění pouzdra filtru, ve kterém je stále hodně písku, listí nebo prachu. Nečistoty můžete také vyfoukat stlačeným vzduchem.
Jak nainstalovat kabinový filtr ? Před instalací se ujistěte o směru proudění vzduchu. Na filtru je označen šipkou a nápisem „flow flow“. Pylové filtry bez plastového krytu jsou pružné a jemné, proto je do štěrbiny vkládejte opatrně, abyste je nepoškodili.
Pokud cítíte odpor, vysuňte filtr a zkontrolujte, zda uvnitř pouzdra nejsou překážky. Jakmile je filtr na svém místě, ujistěte se, že těsně přiléhá k montážní zásuvce. Okraje filtru musí pevně přilnout k pouzdru, jinak se do ventilace automobilu dostane velké množství nečistot. Bude velmi obtížné vyčistit kanály od písku, prachu a rostlin.
Tento článek má informativní charakter, neslouží jako přímý návod na montáž