Slyšíte při jízdě hučení, drhnutí, vytí, hučení nebo klapání z okolí kol? Mohou to být známky selhání ložiska. Poté je třeba vyměnit ložisko kola, nejlépe ve dvojicích. Tato porucha může dokonce způsobit ulomení kola. Jak tuto závadu poznat? Jaké typy ložisek jsou v osobních automobilech? Jak se poškozená ložiska opravují? Odpověď na tyto a další otázky najdete v článku níže.

 

Závady ložisek kol způsobují výrazné zhoršení jízdního komfortu, protože hučení může být tak silné, že přehluší audiosystém auta. Především však musíte pamatovat na to, že jde o velmi nebezpečnou závadu – v krajním případě může dojít za jízdy k zablokování kola, což povede k nehodě. Nezapomeňte, že ložisko kola je spotřební zboží, takže má právo se opotřebovat. A dříve nebo později se opotřebuje. Je to více než jisté.

 

Ložisko kola se může opotřebovat postupně nebo se může náhle poškodit v případě kolize nebo nehody. Naštěstí pro každého řidiče je porucha signalizována řadou zvuků, které nelze neslyšet. Příznaky však nelze ignorovat. Poškozené ložisko kola ohrožuje vás, vaše spolujezdce a ostatní účastníky silničního provozu.

 

Jak funguje ložisko kola? Konstrukce ložiska v autě

 

Abyste lépe porozuměli roli, kterou hraje ložisko kola v autě, měli byste se nejprve dozvědět něco o jeho konstrukci. V ložisku jsou tedy kuličky nebo kužely. Ty jsou umístěny pod kovovým pouzdrem a byly ponořeny do tuku. Takto vyvinutá struktura se vyznačuje velkou výhodou. Kuličky a kužely pracující v mazivu udržují ložiskový prvek na místě a zajišťují jeho rotaci s minimálním odporem. Takto spojuje auto s koly ložisko a náboj.

 

A i když se struktura ložiska v kole může lišit, funkce, kterou plní, je vždy stejná. Udržují ložiskový prvek ve správné poloze a umožňují jeho otáčení při minimalizaci odporu (použitím snížených třecích ploch a maziva).

 

Ložiska jsou vyrobena ze silných materiálů, které jsou odolné vůči teplotě, tlaku, tření, korozi atd. To by pro vás nemělo být žádné překvapení. Jednak proto, že ložisko kola je vystaveno opravdu extrémnímu přetížení. Za druhé proto, že tímto způsobem může výrobce maximalizovat odolnost tohoto prvku. A trvanlivost je zde klíčové slovo. U aut spojuje ložisko s nábojem auto s koly a musí vydržet velmi vysoké zatížení. Navíc je z velké části zodpovědné za bezpečnost jízdy.

 

Jaké jsou typy ložisek v kolech automobilů? Rozdíly a typy ložisek kol

 

Staré vozy měly kuželíková ložiska - lze je oddělit, ale zároveň vyžadují pravidelné seřizování. V současné době se kuličková ložiska s kosoúhlým stykem používají v uzavřeném provedení, bez nutnosti seřizování. Ložiska se dělí na jednořadá nebo dvouřadá kombinovaná - vyměnitelná, integrovaná s nábojem nebo tvořící celek. O těchto typech si povíme více v dalším odstavci tohoto materiálu.

 

U starších vozů, jako jsou moderní klasiky, se používala kuželíková ložiska. Jejich charakteristickým znakem bylo, že bylo možné oddělit vnější kroužek ložiska od kroužku vnitřního (nemají uzavřenou strukturu). To přináší zjevnou výhodu. Poškozené ložisko kola lze v tomto případě regenerovat i svépomocí. Poškozená valivá tělesa stačí vyměnit a náhradní díly promazat. Tím se obnoví původní účinnost prvku a umožní se minimalizace nákladů na opravu .

 

Ložiska s otevřenou konstrukcí bohužel přinášejí i určitou nevýhodu v provozní oblasti. Ložiska tohoto typu vyžadují servis. Spočívá v nutnosti jejich mazání a také nastavení vůle. To přirozeně vyžaduje odstranění součásti. Naštěstí technologie šla dále a moderní ložiska nevyžadují žádný servis . V současné době se používají kuličková ložiska s kosoúhlým stykem, pracující v nerozebíratelném uzavřeném systému (kombinovaná ložiska). Nepotřebují servis ani seřizování. Na druhou stranu jsou v případě závady vyměněny celé. To může zvýšit náklady.

 

Jednořadý nebo dvouřadý – jaký je rozdíl mezi kuličkovými ložisky?

 

Používají se dva typy kuličkových ložisek. Jednořadé přepravují těžké náklady, ale v jednom směru. Dvouřadý přenos radiálního a axiálního zatížení.

 

  • Jednořadá kombinovaná ložiska – mohou přenášet velmi těžké zatížení, ale pouze v jednom směru. Jednořadé ložiskové kroužky mají jedno vysoké žebro a jednu nízkou přírubu, což umožňuje použití více kuliček.

  • Dvouřadá kombinovaná ložiska – sestávají ze dvou kuličkových ložisek s kosoúhlým stykem, uložených zády k sobě. Tato ložiska jsou vynikající, protože mohou přenášet radiální a axiální zatížení.

 

Jaký je rozdíl mezi vyměnitelnými ložisky, integrovanými s nábojem a tvořícími sadu?

 

V moderních automobilech se společně používají hlavně dvouřadá ložiska. Tím ale téma stále není vyčerpáno. Protože i taková struktura ložiska v kole znamená další dělení na podtypy. Jsou tři: vyměnitelné (zatlačení); integrovaný s nábojem kola (nedemontovatelný); kompletní montáž (nerozebraná sada ložiska, náboje, čepu řízení a snímačů ABS ).

 

  • Ložisko první generace - vyměnitelné ložisko, zalisované do náboje kola pomocí hydraulického lisu. Jednotka uzavřená v jednom pouzdře se skládá ze dvou ložisek s předmazaným mazivem a pevným předpětím. Tento typ ložiska připomíná nízký válec s dírou uprostřed. Prodává se kompletní s korunovou maticí a kovovým kroužkem.

  • Ložisko druhé generace - ložisko integrované do náboje kola. Celek je nerozebíratelný - v případě poruchy ložiska je nutné vyměnit celý prvek.

  • Ložisko třetí generace - kompletní sestava (ve většině případů nerozebíratelná), skládající se z ložiska, náboje a kloubu. Vnitřní náboj slouží k montáži brzdového kotouče a kola, vnější náboj je součástí čepu řízení. Sestavy mohou být přímo integrovány se snímači rychlosti otáčení bezpečnostního systému ABS (také používaným systémem nepřímého monitorování tlaku v pneumatikách ASR , ESP a TPMS ). Výměna takového prvku je velmi jednoduchá – stačí utáhnout šrouby správným momentem a připojit zástrčku senzoru. Náklady na celou propojenou podsestavu jsou však vysoké.

 

Na začátku nového tisíciletí začali výrobci automobilů směřovat k vytváření modulů dílů. A to se odrazilo i v technologii, která je zodpovědná za konstrukci ložiska kola . Účinek? V některých případech se sestava skládá z ložiska, náboje a integrovaného brzdového kotouče . To vyžaduje výměnu celého kotouče, když kotouče vykazují známky opotřebení (tedy v optimálních podmínkách každých 60 000 - 120 000 km, v závislosti na řadě faktorů). Tento mechanismus zajišťuje, že ložisko nedosáhne extrémní úrovně použití.

Jak se konstruuje kombinované dvouřadé ložisko? Elementy:

 

  • Vnější závod (jednoduše - vnější část "válce")

  • Vnitřní dráha (vnitřní část válce)

  • Řady valivých kuliček z oceli

  • Oddělovače kuliček

  • Protiprachový kryt

  • Lithiové mazivo

 

V závislosti na použitém ložisku může být pohyblivým prvkem buď vnitřní nebo vnější kroužek (např. když je ložisko integrováno s brzdovým bubnem). Provedení ložiska v kole do značné míry závisí na tom, jakého efektu chtěla automobilka dosáhnout.

Jak dlouho vydrží ložisko kola?

 

Moderní ložiska mají nízkou výšku, nízkou hmotnost a nevyžadují seřízení během provozu. Proto se vyznačují velmi nenáročnou údržbou a extrémně kompaktními rozměry. Bohužel tato konstrukce má i některé nevýhody. Životnost se odhaduje na cca 15 let. Teprve po této době by se měly projevit příznaky poškozeného ložiska kola. V praxi to však může být jinak. Stává se , že se prvky rychleji opotřebovávají. Pak je však závada signalizována vozidlem sérií signálů.

 

Jak se montuje ložisko předního kola?

 

Ložisko kola je zalisováno do náboje kola a spočívá na nehybném vnějším kroužku. Náboj je zase připevněn ke kloubu.

 

Pohyblivým vnitřním kroužkem ložiska prochází otočný čep hnací poloviny hřídele. Na jeho konci je závit, na který je našroubována převlečná matice.Tímto provedením je prvek jednostranně dostatečně podepřen. Na druhou stranu se odkládá okamžik, kdy mechanik najde poškozené ložisko kola ve vozidle. Důsledky jsou snadno předvídatelné. Výrobce garantuje prvku vyšší odolnost.

Jak se montuje ložisko zadního kola?

 

  • K zavěšení je namontován náboj s nalisovaným nebo integrovaným ložiskem. Vnější kroužek ložiska je nehybný a osa náboje kola se pohybuje ve vnitřním kroužku.

 

V praxi by moderní ložisko kola, instalované v první montáži, mělo vydržet asi 150 - 200 tisíc najetých kilometrů. Vše však závisí na provozních podmínkách vozu a kvalitě komponentů. Provozní podmínky, protože rychle poškozené ložisko kola musí znamenat dynamickou jízdu na nerovném povrchu, velmi rychlé projíždění zatáček, časté prokluzování náprav (i při použití ruční brzdy) nebo jiná přetížení vyplývající z vlastností vozovky nebo vaší techniky jízdy. Pokud jde o kvalitu prvku, je také třeba připomenout, že někdy jsou v materiálu výrobní vady.

 

V tuto chvíli si asi říkáte, že zvuk poškozeného ložiska po opravě se příliš brzy nevrátí? No, tady se můžete velmi mýlit. Po instalaci dalšího ložiska má kvalita montáže další vliv na životnost prvku. A samozřejmě kvalita výroby dílů. Slabá, levná ložiska mohou selhat po 50 000 najetých kilometrech. Ve stejné míře může být pevnost prvku ovlivněna chybami mechanika. V důsledku toho byste měli o provedení služby požádat profesionálního mechanika.

 

Jaké jsou příznaky selhání ložiska kola? Známky opotřebení ložisek

 

  • Hučení – zvyšující se rychlostí jízdy. Hučení klesá na intenzitě při otáčení na jednu stranu, kdy je poškozeno pouze jedno z ložisek. V tuto chvíli byste měli vědět, že hluk kol při jízdě je opravdu intenzivní. Někdy se ukáže být tak hlasitý, že efektně přehluší i práci palubního rádia.

  • Tření na začátku jízdy, které může po několika kilometrech zmizet. Příznaky poškozeného ložiska předního kola mohou být v tomto případě opravdu diskrétní. Někdy je řidiči nezaregistrují.

  • Velmi hlasité kovové zvuky, které lze popsat jako skřípání a vytí (často indikující nedostatek maziva a zadření ložiska).

  • Hluk a drnčení při jízdě, příznak uvolnění a poškození valících se koulí.

 

Jakmile budete vědět, jak se vyrábí moderní ložiska kol automobilů, měli byste vědět, že výše uvedené příznaky poruchy naznačují jejich opotřebení nebo poškození. Porucha ložiska postupuje, hluk se zvyšuje. Po ujetí pár stovek kilometrů může dojít ke svaření kola (při absenci maziva) nebo prasknutí ložiska, které způsobí odpojení kola.

 

Na tomto místě stojí za zmínku ještě jedna věc. Jak zkontrolovat opotřebení ložisek kola ? Vychází to z příznaků. V situaci, kdy zaznamenáte hluk vznikající při jízdě a zvyšující se s rostoucí rychlostí, můžete zkusit jemně otočit volantem z jedné strany na druhou. Pokud se hluk v důsledku tohoto manévru sníží, příznak bude velmi jasně indikovat opotřebené ložisko kola. Nejlepší je ale nechat si tuto diagnózu potvrdit mechanikem.

Poškození ložisek kola - příčiny

 

Hučení v autě může znamenat opotřebení ložisek. Proč se ale tento prvek ve vašem voze vlastně opotřebovává a vyměňuje? Typologie vzniku tohoto poškození může mít velmi odlišné pozadí. Někdy je to přirozené opotřebení a někdy je to chyba, kterou děláte při každodenní jízdě autem. Podívejte se tedy na níže uvedený seznam.

 

  • Provozní opotřebení - jak jsme již uvedli, po 150 nebo 200 tis. najetých kilometrů v případě kvalitních ložisek a 50 tis. km za použití nejlevnější náhražky.

  • Mechanické poškození - např. náraz kola o obrubník.

  • Ponehodové nebo pokolizní mechanické poškození (náraz na kolo).

  • Nesprávné, pseudosportovní použití vozu.

  • Koroze v důsledku nesprávné instalace.

  • Nesprávná montáž ložiska - obvykle se to týká situací, kdy výměnné ložisko není namontováno lisem, ale jinými náhradními způsoby.

  • Použití nevhodného ložiska pro daný model auta - zejména levná náhrada, která nemá ideální rozměry, ale je podobná originálu.

  • Příliš vysoká teplota ložiska v důsledku špatného, ​​příliš těsného upevnění.

  • Zdeformované brzdové kotouče, způsobující tlučení za jízdy.

 

Ovlivňují brzdy, odpružení nebo vyvážení životnost ložisek?

 

Někdy o tom, že se ve vašem voze objeví zvuk poškozeného ložiska, nerozhoduje technika jízdy, ale prvky fungující vedle ní. To se týká především brzdového systému, kol a odpružení. V této části si proto povíme o těch prvcích, jejichž účinnost je pro prodloužení životnosti ložisek nesmírně důležitá.

 

  • Problémy s brzdovým systémem způsobující velmi vysoké teploty nad 70 stupňů C, které ničí ložisko (např. zadření pístů ve třmenech) nebo pseudosportovní jízda způsobující časté a velmi silné zahřívání kotoučů a destiček po každém prudkém brzdění ,

  • Jízda s nevyváženými koly, která jsou zdrojem vibrací, přechází i na ložisko a urychluje jeho opotřebení.

  • Špatně nastavená geometrie odpružení

 

Náklady na výměnu ložisek kol? Jak opravit ložisko kola?

 

Doba opravy a její cena i stupeň složitosti závisí na typu použitého ložiska v daném voze. Ložiska se vyměňují vždy v páru na jedné nápravě – i když je poškozené pouze jedno. Ale to není konec. Pamatujte, že když nemáte technické znalosti a správně připravenou dílnu, požádejte mechanika o výměnu poškozeného ložiska kola. Následky svépomocné opravy mohou být žalostné. Můžete poškodit náboj nebo v případě předního kola některý z prvků souvisejících s převodem pohonu.

 

Výměna ložiska kola - na co si dát pozor?

 

Výměnou ložiska to však nekončí. Váš mechanik bude muset demontovat kolo a část předního zavěšení, aby se dostal ke komponentě použité ve vašem autě. A to vytváří příznivou příležitost pro kontrolu některých prvků. Které části stojí za to se blíže podívat? Ve skutečnosti jsou tři. Popisujeme je v seznamu níže.

 

  • Koncovky spojovací tyče v případě výměny ložisek předního kola (v průměru cca 250 Kč za kus),

  • Vyplatí se zkontrolovat stav součástí brzdového systému a zda není znečištěný snímač otáček ABS,

  • Je nutné opravit geometrii kola

 

Kde vyměnit ložisko - v jaké dílně lze vyměnit ložiska kol?

 

Nejste jediní, kdo možná nezvládne výměnu ložiska svépomocí. Někdy ani opravna neprovede opravu. Ve skutečnosti to může udělat, ale budete to dělat způsobem, který není definován postupy. Účinek? Již jsme zmínili, že hučení v autě se poměrně brzy vrátí. Nesprávná montáž může vést k opětovnému poškození! Proto je výběr profesionálního mechanika tak důležitý. Mějte proto na paměti následující dva body.

 

  • K výměně ložiska první generace je zapotřebí hydraulický lis. Pokud jej dílna nemá, o řádné výměně nemůže být řeč.

  • Profesionalita je při výměně ložisek kol velmi důležitá, protože má obrovský vliv na odolnost komponentů a bezpečnost jízdy.

 

Ložisko by mělo být vybráno pro konkrétní model vozu, rok a verzi motoru. Nebuďte proto překvapeni, když vás zaměstnanec prodejny automobilů při nákupu požádá o poskytnutí VIN čísla vozidla. Kromě toho musíte pamatovat na to, že nejlevnější náhražky nehřeší trvanlivostí. Pokud se tedy rozhodnete ušetřit při nákupu dílů, nevybírejte nejlevnější nabídky. Vyberte si zboží ze střední cenové kategorie. Díky tomu spojíte atraktivní pořizovací cenu s přijatelnou kvalitou.

Pokud je ve vašem voze rušivý hluk vycházející z předních nebo zadních kol, navštivte co nejdříve mechanika. Než však navštívíte autoservis , můžete si poruchu sami zkusit předdiagnostikovat. Jak zkontrolovat opotřebení ložisek kola ? Zrychlete auto a otočte volantem. Hluk by měl dočasně přestat. 



Tento článek má informativní charakter, neslouží jako přímý návod na montáž