Výměna chladicí kapaliny se zdá být jednodušší než její výběr. Na trhu je mnoho produktů, které se liší chemickým složením, vlastnostmi nebo barvou. Poradíme, na co si dát při výběru chladicí kapaliny pozor a odpovídáme na nejčastější dotazy.

 

Proč vyměnit chladící kapalinu?

 

Chladicí kapalina časem ztrácí své vlastnosti. Jejím úkolem je chladit motor, ale zároveň nesmí způsobit poškození komponentů pohonné jednotky a samotného chladiče. Pracuje ve ztížených podmínkách, ve kterých se za prvé část objemu odpaří a za druhé kapalina ztrácí své antikorozní vlastnosti a odolnost vůči extrémním teplotám.

 

Kapalina se vyměňuje, aby byl systém čistý a měl správné parametry chlazení. Nedbalost obvykle vede k nějaké poruše vodní pumpy nebo chladiče nebo k přehřátí motoru v důsledku ztráty parametrů kapaliny nebo znečištění. Jak víte, k takovým poruchám dochází vždy v tu nejméně vhodnou chvíli, jako je dopravní zácpa na cestě na dovolenou nebo mrazivé ráno při dojíždění do práce.

 

Chladicí kapalinu se doporučuje vyměnit alespoň každých pět let, v praxi každé 2-4 roky nebo každých 40-100 tisíc kilometrů. Vyplatí se to také udělat, například při silnějších pracích na chladicím systému, například po utěsnění netěsnosti. V případě menších ztrát - zjištěných při kontrole hladiny kapaliny v expanzní nádrži - stačí ji doplnit.

Doplňte chladicí kapalinu

 

Pro dočasné doplnění malých ztrát postačí destilovaná voda. Glykol se odpařuje mnohem pomaleji než voda, takže běžné provozní ztráty jsou způsobeny především nedostatkem vody. Přidání kapaliny nebo dokonce koncentrátu může paradoxně zhoršit chladicí vlastnosti. Je to voda, která zajišťuje správnou účinnost chladicí kapaliny.

Glykol a voda

 

Pamatujte však, že obyčejná destilovaná voda nikdy nenahradí chladicí kapalinu! O vodě z vodovodu ani neuvažujeme, protože podporuje usazování vodního kamene v systému. Chladicí kapalina nesmí v zimě zamrzat a optimální bod varu by měl být v rozmezí 120-140 stupňů Celsia. Mezitím, jak všichni víme, voda mrzne při nule stupňů a vaří se při 100 stupních.

 

Směs glykolu a vody je odolná jak mrazu (do -38 stupňů), tak varu při teplotách přesahujících optimální provozní podmínky motoru - tedy cca 90 stupňů.

 

Koncentráty dostupné na trhu je nutné ředit demineralizovanou vodou v poměru stanoveném výrobcem! Samotný glykolový koncentrát krystalizuje nebo houstne při asi -10 až -12 stupních Celsia. Kromě toho mohou antikorozní přísady v něm obsažené jednoduše poškodit chladicí systém, pokud nejsou zředěny.

Míchání chladicích kapalin

 

Obecně lze chladicí kapaliny míchat, ale je třeba se vyvarovat použití kapalin s různými parametry a za použití různých technologií. Místo toho, abyste důvěřovali etiketám, které tvrdí, že jsou mísitelné, věnujte pozornost typu kapaliny. Tři základní jsou IAT, OAT a HOAT. Prvním typem je roztok na bázi anorganických přísad, používaný u starších vozů. Vyznačuje se především sníženou životností, taková kapalina by se měla měnit každé dva roky. Lze jej nahradit modernější technologií HOAT (hybridní organické přísady). Na druhou stranu typ OAT - s organickými přísadami - je vhodný pro novější chladicí systémy s hliníkovými prvky.

 

Záleží na barvě?

 

Míchání kapalin na základě barvy je riskantní. V současné době se kapaliny barví pouze pro usnadnění lokalizace netěsností, barvy již nemají identifikační funkci. Obecně lze starší IAT tekutiny identifikovat podle jejich zelené nebo modré barvy, zatímco organické bývají oranžové nebo růžové. Barva by však měla sloužit pouze jako vodítko. Informace o typu kapaliny by měly být převzaty z etikety. Jedině tak se vyhnete míchání kapalin, které může vést ke snížení účinnosti chladicího systému nebo dokonce k poškození motoru.

Nouzové situace

 

Pamatujte, že v nouzi je lepší do chladiče přidat cokoli, než riskovat přehřátí motoru. Samozřejmě byste po takovém incidentu měli celý systém co nejdříve propláchnout a naplnit ho od začátku příslušnou kapalinou.

 

Jak vyměnit chladicí kapalinu sami - krok za krokem

 

Chladicí kapaliny chrání motor před zamrznutím i přehřátím. To je jedna z klíčových součástí dobře fungujícího vozu. Vyplatí se proto zajistit řádnou údržbu chladicího systému. Zejména výměna kapalin v chladiči svépomocí není náročná, a i když se rozhodnete využít služby profesionála, bude to stát asi 600 Kč.

Výměna chladicí kapaliny svépomocí

 

Výměna chladicí kapaliny svépomocí je poměrně snadná. Tuto operaci může provést kdokoli, přičemž si pamatuje základní pravidla, z nichž nejdůležitější je nalévání chladicí kapaliny do studeného systému.

 

Jak vyměnit chladicí kapalinu:

 

  • Pečlivě zkontrolujte technický stav chladiče a najděte vypouštěcí zátku a plnicí hrdlo. V případě malých netěsností se vyplatí pořídit tmel na chladiče, ve formě kapaliny nebo prášku, a po výměně jej použít.

  • Do studeného chladiče nalijte proplachovací prostředek chladicího systému.

  • Nastavte knoflík topení do maximální polohy (pro topení)

  • Nastartujte motor a nechte jej běžet 15 - 20 minut - čištění systému je nejúčinnější, když je systém teplý.

  • Vypnout motor.

  • Nechte vychladnout, vypusťte chladicí kapalinu.

  • Po vypuštění chladicí kapaliny proplachujte systém vodou, dokud nebudou odstraněny všechny nečistoty.

  • Vyměňte vypouštěcí zátku a naplňte chladič novou chladicí kapalinou. Kapalina může být nalita přes expanzní nádrž.

  • Po odvzdušnění systému zkontrolujte hladinu chladicí kapaliny.

 

Jak často byste měli měnit chladicí kapalinu?

 

Nejlepším zdrojem, jak zjistit, jak často měnit chladicí kapalinu, je příručka vašeho vozu. Každý výrobce má jiná doporučení a vyplatí se jich držet. Potřeba výměny celé chladicí kapaliny v chladicím systému naštěstí nebývá příliš častá.

Výplach chladiče

 

Při výměně kapaliny se důrazně doporučuje propláchnout celý systém. Přestože je chladicí kapalina technologicky velmi kvalitní, při ohřevu a ochlazování kapaliny se z nich srážejí usazeniny, které mohou zůstat na okrajích jednotlivých prvků chladicí soustavy. To zase nevyhnutelně směřuje k jeho chybám. Postupem času systém ztrácí těsnost a unikající kapalina ovlivňuje chod motoru a vodního čerpadla.

 

Proto by měl být chladicí systém vyčištěn. Chladič by se měl propláchnout při každé výměně kapaliny chladiče.

 

Použitý oplach chladiče účinně opláchne i silně znečištěný systém. Dokáže odstranit rez, vodní kámen a další nečistoty za 15 minut. Pokud jej budeme používat pravidelně, udrží chladicí systém čistý. Snížíte tak pravděpodobnost netěsností.

 

Splachovač navíc zabraňuje přehřátí chladiče a zajišťuje optimální provozní teplotu motoru. Lze jej použít ve všech typech radiátorů bez ohledu na typ chladicí kapaliny a stupeň jejího zředění vodou.

 

Těsnění chladiče

 

Těsnění chladiče lze použít, pokud je poškození chladiče malé. Nejčastěji se tmely prodávají ve formě prášků nebo kapalin. Nejoblíbenější je pudrová verze.

 

Jedná se o rychle působící, účinný a zcela bezpečný přípravek. Obsahuje hliníkové mikročástice, které vyhledávají i ty nejmenší netěsnosti a rychle je odstraňují a utěsňují dutinu.

 

Přípravek zároveň nebrání cirkulaci chladicí kapaliny, a tím nesnižuje tepelnou účinnost chladiče. Lze jej použít ve všech typech radiátorů a se všemi typy chladicích kapalin, včetně nejnovějšího typu "long life".

 

Těsnění chladiče se zavádí do mírně zahřáté chladicí kapaliny v předem vyčištěném chladicím systému. Po uzavření chladiče a nastartování motoru by všechny úniky měly ustat do 15 minut.

 

Pokud neuvidíme účinky tmelu, poškození pravděpodobně vyžaduje zásah odborníka a chladič budeme muset připájet nebo vyměnit. Produkt lze ponechat v chladicím systému, který jej ochrání před dalšími úniky.

 

Těsnění radiátorů jsou opatření, která by se měla používat ad hoc. Nemohou být trvalou náhradou.

Je lepší vyměnit kapalinu než opravovat chladič

 

Výměna chladicí kapaliny stojí několik stovek, tmel a proplach chladiče jsou také relativně levné produkty. Oprava nebo výměna radiátoru stojí od několika tisíc korun výše. Vyplatí se proto využít našich rad a postarat se o chladicí systém vozu, místo abyste se vystavovali nemalým nákladům na opravy nebo výměnu chladiče.


Tento článek má informativní charakter, neslouží jako přímý návod na montáž