Jak rychle se opotřebovávají brzdové destičky a kdy je potřeba je vyměnit?
Dobré brzdy jsou pro řízení auta zásadní. Pečujte o své brzdové destičky a pokud se opotřebují, okamžitě je vyměňte. K jejich rychlejšímu otěru často přispívají řidiči, kteří jezdí rychle a prudce brzdí. Hodně záleží na stylu jízdy a silnicích, po kterých auto jezdí a na kvalitě dílů.
Jak dlouho se opotřebovávají brzdové destičky a kdy je potřeba je vyměnit?
Brzdové destičky jsou jednou z nejdůležitějších součástí systému a opotřebovávají se, takže je třeba je vyměnit. Pokud je jejich tloušťka již menší než 1,5 mm, jsou nahrazeny novými. Při bezpečné jízdě se doporučuje výměna po 30-50 tisíc km. Pokud se řidič pohybuje rychle, často předjíždí, musí je vyměňovat častěji, někdy po ujetí 10 000 km. Neodkládejte servis, pokud se objeví příznaky, které naznačují instalaci nových brzdových destiček. Opotřebení prvků ukazuje akustický senzor, takže se vyplatí je vyměnit, protože jde o bezpečnost.
Na čem závisí opotřebení brzdových destiček?
Rychlá jízda urychluje opotřebení brzdových destiček, ale nejen to. Komponenty by se měly vyměňovat častěji, když je vůz naložený nákladem. Prudká akcelerace a brzdění má vliv i na větší využití dílů. Velký význam mají také cesty, po kterých auto jezdí. Jízda ve městě, na horských a nerovných cestách vede k opotřebení brzdových destiček. Abyste se vyhnuli časté výměně, vyplatí se jezdit opatrněji, používat brzdění motorem a vyhýbat se současnému sešlápnutí pedálu plynu a brzdy. Díly by měly být vybírány pouze u ověřených prodejců. Je třeba si uvědomit, že bezpečnost závisí na brzdovém systému, včetně destiček.
Jak vyměnit brzdové destičky sami?
Výměna brzdových destiček je vcelku jednoduchá operace a zvládne ji i nepříliš zručný kutil. Aby ale byla oprava provedena správně, je třeba dodržet pár základních pravidel. U většiny osobních automobilů stačí k výměně předních brzdových destiček sada základního nářadí. S opravou je nejlepší začít hned ráno, aby v případě neočekávaných potíží nebo nutnosti výměny dílů zbyl ještě čas na nákup nebo na pomoc další osoby. Pokud budete průběžně sledovat technický stav vozu, budete o chystané výměně brzdových destiček vědět mnohem dříve. Pak můžete bezpečně naplánovat výměnu a koupit potřebné díly, protože kromě destiček můžete potřebovat také brzdové kotouče, šrouby, těsnění, mazivo, podložky atd.
Nevyplatí se šetřit
Na destičkách a kotoučích se nevyplatí přehnaně šetřit a používat je na tzv. nulu. Opotřebované destičky a kotouče jsou mnohem tenčí, takže schopnost odvádět teplo klesá a to způsobuje nebezpečí přehřátí systému mnohem rychleji. Malá tloušťka obložení navíc způsobuje mnohem rychlejší zahřívání brzdové kapaliny, takže hrozí její znehodnocení.
Brzdové kotouče ve většině aut vydrží dvakrát déle než destičky. Jsou však auta, kde je potřeba kotouče vyměňovat stejně často jako destičky. Před výměnou podložek je nejlepší zkontrolovat jejich stav a tloušťku. Pokud mají praskliny nebo tloušťku pod přípustnou hodnotu, je třeba je vyměnit za nové. Nasazovat nové destičky na příliš tenký kotouč nedává smysl, protože v blízké budoucnosti budeme muset kotouč vyměnit a pak budete muset opět nasadit nové destičky.
Na trhu je spousta dílů za různé ceny a bohužel i různé kvality. Při výběru se vyplatí orientovat se podle značky výrobce, protože bývá zárukou kvality. Rozdíl v ceně není příliš velký, proto se vyplatí nasadit dražší, ale také lepší kotouče.
Výměna podložek je poměrně jednoduchá operace. Stačí sundat kolo, odšroubovat jeden šroub z brzdového třmenu a třmen zvednout. Staré bloky vyjmete a na jejich místo vložíte nové. Také je potřeba zatlačit píst ve třmenu, aby se třmen dal nasadit na silnější podložky. Ke stlačení pístu můžete použít speciální nástroj nebo jen dva větší klíče. Aby však byly podložky správně vyměněny, je třeba zkontrolovat několik prvků. Prvním je stav "powder boxu", tedy krytu pístu. Pokud je poškozen, je nutné jej co nejdříve vyměnit, protože jeho ponecháním poškozeného dojde k velmi rychlému znečištění, korozi pístu a v důsledku toho „zadření“ brzdy.
Všimněte si vodítek
Také, pokud musíte vynaložit velkou sílu na zatlačení pístu, je to signál, že něco není v pořádku a je třeba svorku „demontovat“. Dalším prvkem ke kontrole jsou vodítka, po kterých se třmen pohybuje. Pokud jsou špinavé, například brzdy nebudou správně fungovat. Může dojít k zablokování podložek nebo nadměrnému opotřebení jedné z nich. Svorka by se měla volně pohybovat.
Zkontrolujte také stav vodících čepů, po kterých svěrka čelist třmenu. Pokud jsou poškozené - čelist třmenu se velmi rychle zablokuje. Vodítka je nutné promazat při každé výměně destiček, i když se pohybují hladce.
Dalším krokem je vyčištění povrchu, na kterém blok spočívá. V některých sadách spolu s bloky dostanete nové destičky, je tedy nutné je vyměnit. Když tam nejsou, je potřeba vyčistit ty staré a nejlépe koupit nové zvlášť. Po těchto činnostech, pokud máte dobrý brzdový kotouč, můžete přistoupit ke šroubování třmenu a kola.
Také je potřeba pamatovat na to, abyste před jízdou párkrát sešlápli brzdový pedál, aby destičky „dosáhly“ na kotouč. Během prvních pár desítek kilometrů bude účinnost brzd o něco nižší a bude to dáno nabouráním nových prvků.
Tento článek má informativní charakter, neslouží jako přímý návod na montáž